8 augustus 2015 Kodiak Island

Vandaag vliegen we naar Kodiak Island een stukje dichterbij de beren!! Nadat we gisterenavond alles in de tassen hadden ingeruimd de wekker vroeg gezet. Om kwart over zeven zaten we aan het ontbijt en was Scott alweer paraat voor ons in de keuken. Vandaag kregen we lekkere wafels. Om even voor acht uur stond de taxi voor zodat we op tijd wegreden. Een kwartiertje later zijn we op het vliegveld en checken we in voor de vlucht naar Kodiak. De wachttijd brengen we door het wat te lezen. Dan kunnen we instappen, we zorgen dat we als één van de eerste het vliegtuig in kunnen want het is vrije zit en we willen natuurlijk wel bij het raam zitten. Het lijkt wel een bus waar we in zitten 8 rijen van 2x twee stoelen en vijf stoelen op de achterste rij. We zitten achterelkaar en omdat het vliegtuig niet helemaal vol zit kunnen we beide bij het raam. We proberen wat foto's te maken wat nog niet gemakkelijk is. Het is namelijk een propeller vliegtuig dus we hebben steeds die wieken in beeld. In het begin hebben we nog een mooi uitzicht op besneeuwde bergen en de drooggevallen kust. Maar al snel zitten we in de wolken. We krijgen wat te drinken en een uurtje later zijn we al boven Kodiak.Daar is het bewolkt maar gelukkig droog. De bagage wordt via een luik het gebouwtje in gegooid en al snel zijn we compleet.

We regelen een taxi en rijden naar B&B Awesome View. Daar is de schoonmaakster nog bezig en ze laat duidelijk merken dat we wel erg vroeg zijn. Ja daar hebben we natuurlijk niet echt rekening mee gehouden met het boeken van de vlucht. Maar we kunnen de bagage achterlaten en gaan een rondje lopen door het dorp. Onderweg hebben we al een Bald Eagle gezien en volgens de schoonmaakster waren er vanochtend orka's in de baai. We gaan op zoek naar een supermarkt die we helaas niet kunnen vinden dan maar een broodje bij de Subway wat drinken en we gaan wandelen. In het dorpje staat nog een Russisch ortodox kerkje. Raar maar niet zo gek als je bedenkt dat Alaska alleen door een zee gescheiden is van Rusland.

Eerst naar de haven waar niet zo heel veel te beleven is en dan verder langs het water. We zien nog een Bald Eagle heel ver weg. Er ligt ook nog een geocache op ons pad dus die zoeken we ook even op. Het is helemaal zwaar bewolkt geworden en dan begint het ook nog te regenen. Hmm niet echt prettig. Inmiddels lopen we weer terug naar het B&B en dan zien we een Bald Eagle in een boom zitten echt dichtbij. Helaas zit ie voor het grootste deel achter een paar dikke takken maar zijn kop kunnen we goed zien. Ondanks de regen toch maar even een foto. Het blijkt dat we ook al bij ons B&B voor de deur staan dus met een beetje mazzel zien we hem ook vanuit de kamer.

Inmiddels is de schoonmaakster klaar en kunnen we de kamer op. We hebben echt een pracht kamer met een mooi uitzicht over de baai. Verder een heerlijk ruime kamer met aparte ruimtes voor douche, wc en keukentje. Grote ramen die uitkijken over de baai dus hier vermaken we ons wel de rest van de middag. Hopen dat het vanavond weer opklaart zodat we droog naar het dorp kunnen lopen om te dineren. De Bald Eagle hebben we nog een paar keer over de baai zien vliegen maar helaas is ie niet meer vlakbij komen zitten.

's Avonds uit eten in Kodiak. Het miezert nog een klein beetje als we erheen lopen. We gaan eten bij Henry's dat moet het zijn. Het viel wat tegen alles was gefrituurd. Wat wel grappig was dat ze allemaal verschillende eigen gebrouwen bier hadden. Dus Martin vond het lastig kiezen. Nou ja, dan proef je toch wat. Na drie proefglaasjes zat er nog geen lekker biertje bij. Nou doe dan maar een Blue Moon, Belgisch bier, en dat bleek wel lekker te zijn. Na het eten weer terug gelopen naar het B&B. Het is inmiddels droog geworden en wat meer gaan waaien. Hopen dat het helemaal open waait. Zou wel leuk zijn voor morgen. 's Avonds de tassen omgepakt. We mogen niet zo veel bagage mee in het watervliegtuig dus alles wat we mee willen in één tas gestopt. Dat gaat net er zitten natuurlijk ook nog steeds een groot en klein statief in en bijbehorende statief koppen.

Daarna lekker met de verrekijker naar buiten zitten turen. Er komen nog een paar zeeleeuwen voorbij zwemmen en de Bald Eagle vliegt over de baai. Sonja werkt de website bij. Hierna is het voorlopig even rustig met nieuwe blogs. In de Katmai Wilderness Lodge, waar we morgenmiddag hopen te zitten, is namelijk geen internet zelfs geen telefoon bereik. Dat is geen probleem want we gaan natuurlijk voor de beren.